Заохочення та формування культури повідомлення про корупційні дії є одними із найефективніших механізмів запобігання корупції. Важливими є обізнаність громадян про можливості викриття корупції, впевненість у захисті своїх прав, а також формування поваги суспільства до викривачів.
Хто такий викривач корупції, які він має права та захист від держави роз’яснив Тарас Цибулін, завідувач сектору з питань запобігання та виявлення корупції Західного міжрегіонального управління по роботі з великими платниками податків.
«Одним із найефективніших заходів протидії корупції є своєчасна поінформованість про такі факти. Викривач – це, перш за все, свідомий громадянин та захисник суспільних інтересів. Це особа, яка надає інформацію про зловживання та незаконну чи неетичну діяльність, яка загрожує або шкодить інтересам суспільства. Тому важливим є заохочення та формування культури повідомлень про корупцію і забезпечення права викривача на конфіденційність та анонімність», - наголошує Тарас Цибулін.
Викривачем може стати кожен, кому став відомий факт корупції у зв’язку з його трудовою, професійною, господарською чи громадською діяльністю.
Так, Закон України «Про запобігання корупції» визначає вимоги щодо віднесення особи до викривача корупції, гарантії захисту викривачів, забезпечення умов для здійснення повідомлення інформації про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень чи інших порушень Закону.
При цьому законодавство України розрізняє заявників та викривачів. Різниця між ними полягає в тому, що будь-яка людина може повідомити про корупцію, якщо переконана, що її інформація є достовірною. Але не завжди той, хто повідомив про корупцію, є викривачем.
Відмінності між викривачем та заявником полягають у тому, що:
1. Закон України «Про запобігання корупції» має вимоги до джерела, з якого викривачу стала відома інформація про корупцію. Джерелом інформації може бути:
трудова і професійна діяльність – тобто, коли про корупційні правопорушення дізнаються під час роботи,
господарська діяльність,
громадська діяльність,
наукова діяльність,
проходженням служби чи навчання,
участь у передбачених законодавством процедурах, які є обов’язковими для початку такої діяльності, проходження служби чи навчання.
2. Викривач володіє фактичними даними про обставини правопорушення: місце вчинення правопорушення, час його вчинення, особу, яка вчинила корупцію. Ця інформація може бути перевірена і підтверджує можливе вчинення корупції. Також можна надавати документи, які підтверджують вчинення злочину.
3. Викривач повідомляє про корупцію, використовуючи передбачені законом способи. Про ці способи йдеться у Законі України “Про запобігання корупції”.
Отже, повідомити інформацію про корупційні порушення можна такими каналами:
внутрішніми – керівнику або уповноваженому підрозділу чи особі органу або юридичної особи, де викривач працює;
регулярними – спеціально уповноваженим суб’єктам у сфері протидії корупції, органам досудового розслідування, органам, відповідальним за здійснення контролю за дотриманням законів у відповідних сферах, іншим державним органам, установам, організаціям;
зовнішніми – через засоби масової інформації, журналістів, громадські об’єднання, професійні спілки тощо.
Проте якщо особа повідомляє інформацію, яка явно містить ознаки корупції, у листі чи під час особистого прийому, то таку інформацію також розглядають як повідомлення викривача, якщо усі вказані вище умови дотримані.
Якщо особа, що повідомила про корупційне порушення, дотрималася трьох умов, вона вважається викривачем. Якщо ж хоча б один з пунктів не врахований під час повідомлення про корупцію – особа є заявником.
Права викривача виникають з моменту повідомлення інформації про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону (стаття 533 Закону України)
Викривач має право:
- бути повідомленим про свої права та обов'язки, передбачені Законом України;
- подавати докази на підтвердження своєї заяви;
- отримувати від уповноваженого органу, до якого він подав повідомлення, підтвердження його прийняття і реєстрації;
- давати пояснення, свідчення або відмовитися їх давати;
- на безоплатну правову допомогу у зв'язку із захистом прав викривача;
- на конфіденційність;
- повідомляти про можливі факти корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України без зазначення відомостей про себе (анонімно);
- у разі загрози життю і здоров'ю на забезпечення безпеки щодо себе та близьких осіб, майна та житла або на відмову від таких заходів;
- на відшкодування витрат у зв'язку із захистом прав викривачів, витрат на адвоката у зв'язку із захистом прав особи як викривача, витрат на судовий збір;
- на винагороду у визначених законом випадках;
- на отримання психологічної допомоги;
- на звільнення від юридичної відповідальності у визначених законом випадках;
- отримувати інформацію про стан та результати розгляду, перевірки та/або розслідування за фактом повідомлення ним інформації.
Права та гарантії захисту викривачів поширюються на близьких осіб викривача.
Згідно з приміткою до статті 53 Закону України «Про запобігання корупції» близькими особами викривача є особи, зазначені в абзаці четвертому частини першої статті 1 Закону України «Про запобігання корупції».
Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків інформує про те, що у Державній податковій службі України працюють відповідні канали надходження інформації про корупцію.
Повідомити про корупцію можна на офіційну електронну адресу Управління з питань запобігання та виявлення корупції upzvk@tax.gov.ua.
Окрім того, платник може залишити повідомлення на електронну адресу officevp.lv.munera@tax.gov.ua